Hoe past MaaS binnen uw mobiliteitsbeleid?

donderdag 5 november, 2020 Mobility as a Service (MaaS)

Mobility-as-a-Service (MaaS) is in potentie één van de oplossingen voor het bestrijden van de toenemende CO₂-uitstoot, filedruk en parkeerproblemen, schrijft ALD Automotive in haar whitepaper over de stand van zaken rondom MaaS. Het biedt organisaties bovendien mogelijkheden om de mobiliteitskosten te verlagen.

MaaS als all-in-one model dat reizigers volledig ontzorgt. MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van reizen, zonder dat het nodig is om bijvoorbeeld een auto of fiets aan te schaffen. Aan dit alles ligt een ecosysteem van vervoersbedrijven ten grondslag, dat via een digitale applicatie met reizigers in verbinding staat. Klinkt veelbelovend – is het ook volgens de leasemaatschappij – maar het staat nog wel in de kinderschoenen.

De whitepaper die ALD Automotive nu uitgeeft, geeft vooral een mooi overzicht van de stand van zaken. “Want er zijn allerlei MaaS-concepten van start gegaan van waaruit we kunnen leren en verder bouwen”, schrijft de leasemaatschappij. Waarbij het concept, net zoals leasing, is gestoeld op volledige ontzorging op het vlak van mobiliteit. Bovendien speelt MaaS in op trends als verduurzaming en verstedelijking.

Stapje voor stapje

Maar vooral ook: het biedt werkgevers kansen. Door MaaS goed toe te passen, kunnen kosten verlaagd worden, terwijl de medewerkerstevredenheid en duurzaamheid juist verhoogd worden, aldus de whitepaper. Maar, zoals Menno van der Linden, adviseur en gedragsexpert bij mobiliteitsadviesbureau & Morgen/Syndesmo, meldt in het begeleidende persbericht: “Volwaardig MaaS moet je stapje voor stapje integreren, mensen moeten namelijk wel wennen aan deze andere manier van mobiliteit.”

Zijn tip: Begin met iets herkenbaars, zoals het concept van 9292 voor openbaar vervoer en faciliteer dan steeds meer functionaliteiten van MaaS. Persoonlijk toegespitste interventies zijn enorm belangrijk. Pakt men vaak de tram, adviseer deze doelgroep dan om ook eens de deelfiets te pakken. Hoe vaker een reiziger een bepaalde vervoersmogelijkheid benut, hoe groter de kans dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt.

Level playing field

“De ideale MaaS-oplossing is een oplossing die voldoet aan de wensen van je medewerkers en die bijdraagt aan je eigen bedrijfsdoelen”, zegt Meerten van Hooijdonk, Business Manager ALD Move, de MaaS-oplossing voor leaserijders van ALD Automotive. “Bedrijven zijn nog aan het proeven aan het MaaS-concept. De overheid is ondertussen druk om een level playing field en bijbehorende standaarden te creëren. Zo is er uiteindelijk een basis waarop allerlei vervoersaanbieders worden aangesloten, zodat er een eerlijke markt ontstaat.”

Vraag hier de (gratis) whitepaper aan!

Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Labels: ALD Automotive