Smart Profile: inzicht in snel veranderende markt door data

zondag 7 maart, 2021 Data / adressen

Leasemaatschappijen, auto-importeurs en dealerbedrijven, maar ook telematicabedrijven, deelauto-aanbieders en mobiliteitskaartenleveranciers; velen hebben inmiddels de weg gevonden naar Smart Profile en hun omvangrijke database met gegevens over allerhande bedrijven, over hun wagenpark en soms zelfs over hun ambities over een ‘gedroomd’ veelal duurzaam mobiliteitsbeleid.

Want de ‘markt’ is in beweging, fleetowners zijn massaal op zoektocht geslagen naar een betere, soms ook goedkopere oplossingen voor hun mobiliteit. Aanbieders van mobiliteitsproducten moeten dan ook vooral relevant zijn in deze zoektocht, benadrukt Jurgen Verheijen van Smart Profile. Maar vooral ook bij de juiste persoon op het juiste moment aankloppen. Hiervoor heeft Smart Profile een uitgekiend proces uitgewerkt dat grotendeels werkt in drie stappen: het verkrijgen van inzicht, het vertalen daarvan naar een strategie en vervolgens activatie, ofwel actie ondernemen. Verheijen: “Meer dan 50% van de bedrijven gelooft dat ze betere zaken zouden kunnen doen door hun data op de juiste manier te gebruiken, maar heeft er geen duidelijke strategie voor. Bij de integratie van data matchen we altijd eerst de data van de klant met de gegevens uit onze MarketBase. Vervolgens analyseren we het resultaat, om ervoor te zorgen dat de geïntegreerde data relevant is en eenvoudig gebruikt kan worden.”

Data-gedreven business

Uit ervaring weet Smart Profile dat zo’n 30% van de contacten in een eigen CRM-systeem na een jaar verouderd is, eveneens 30% van de adresseerbare markt is niet opgenomen in het eigen CRM-systeem. Het leidt tot prospects die meerdere keren gebeld worden door verschillende interne en externe instanties, wat tot ergernis leidt. Verheijen: “Het proces organiseren achter al die data is enorm belangrijk. Pas dan kan je data-gedreven business eruit halen en je potentieel realiseren zoals wij zeggen. De markt is momenteel snel aan het veranderen, het is zaak om zo snel mogelijk met de juiste persoon in contact te komen. Tegelijkertijd moet het behapbaar zijn: als accountmanager kun je weinig met een potentieel van 10.000 bedrijven. Wel als je een rangschikking weet te maken van de 100 meest interessante, relevante bedrijven voor jouw specifieke dienst of product.”

Lees hier ook ons artikel over het onderzoek van Smart Profile hoe de overheid voorop loopt in brede mobiliteit (en EV!)

Categorie: Data / adressen
Labels: Smart Profile