Verizon Connect schetst waarde fleetmanagementsysteem
donderdag 24 juni, 2021 TelematicaLogistieke bedrijven staan door de enorme toename van e-commerce voor de uitdagingen om hun wagenpark te beheren en om goederen binnen de EU en over de grenzen heen goed te kunnen volgen. “Inzicht in realtime data is tegenwoordig essentieel om een logistiek bedrijf te beheren”, schetst Derek Bryan, Vice President (EMEA) van Verizon Connect.
Volgens eCommerce News deden Nederlanders (in 2020) voor 335 miljoen online aankopen: een stijging van 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. En de bezorgdiensten blijven groeien, zelfs nu het einde van de pandemie in zicht is. Volop wordt er dan ook geïnvesteerd: tegen 2023 zal 50% van de wereldwijde productgerichte ondernemingen geïnvesteerd hebben in realtime platformen voor inzicht in transport. Die schatting deed onderzoeksbureau Gartners onlangs.
Hoe kan fleetmanagement-software deze logistieke processen verbeteren? Volgens Derek Bryan draagt maakt fleetmanagementsysteem niet alleen efficiënt, productief en veilig werken mogelijk. “Wanneer dit wordt gecombineerd met verbeterde kosten, aansturing van werknemers op basis van rijdata, en verminderde CO2-uitstoot, heb je een succesformule voor de toekomst van effectief fleet management.”
Serieus concurrentievoordeel
Bovendien is het mooie van een systeem dat het ook wordt toegejuicht door werknemers. “Uit ons onderzoek in 2020 naar trends in het wagenpark in de Benelux bleek dat 84% van de respondenten het een goed idee vindt om dit soort oplossingen te gebruiken om werknemers te helpen zuiniger te rijden. Daarnaast was 69% van de bestuurders die al gebruik maken van fleet management-oplossingen daar positief over”, aldus Bryan.
De VP zag bovendien binnen ‘zijn’ eigen Verizon Connect dat in 2020 de customer service met 54% is verbeterd bij bedrijven die fleet tracking implementeerden. Het implementeren van de juiste technologie kan fleet-gebaseerde organisaties tegenwoordig een serieus concurrentievoordeel geven. “We zien nu al dat bedrijven die GPS-tracking hebben omarmd, de voordelen ervan inzien. We verwachten dat dit aantal in de loop van 2021 en volgend jaar zal toenemen.”
In de aanloop van World Logistics Day op maandag 28 juni schetst Bryan andere manieren waarop fleetmanagement-software een positieve impact kan hebben op de ervaringen van klanten, chauffeurs en fleet managers:
- Verbeterde customer experiences
- Tevreden klanten staan aan de basis van een succesvol bedrijf. En omdat zij steeds meer eisen van hun dienstverleners, is het van cruciaal belang dat het bedrijf aan hun wensen kan blijven voldoen. Anders gaan ze elders op zoek.
- Met een in het wagenpark geïntegreerde fleet management-oplossing kunnen fleet managers routes aanpassen aan de wensen van de klant en de leveringstijden. Met bijna realtime locatiegegevens binnen handbereik kunnen klanten op de hoogte worden gehouden met nauwkeurige ETA’s. En als duidelijk is waar chauffeurs naartoe gaan en waar ze zijn geweest, kunnen vragen van klanten makkelijker worden afgehandeld.
- Minder stilstand van voertuigen
- Stilstaande voertuigen kunnen desastreus zijn voor distributiebedrijven en leiden tot kostbare vertragingen, ontevreden klanten en potentiële financiële schade. Dit geldt des te meer als voertuigen onverwachts stilstaan.
- Fleet management-technologie kan helpen om voertuigen langer op de weg te houden. Dankzij intuïtieve meldingen over onderhoudsdata en vervanging van onderdelen – op basis van kilometerstand, tijd of rij-uren – kunnen fleet managers onderhoud proactief aanpakken. Dit helpt om stilstand te plannen en voertuigen in optimale conditie te houden. Zo wordt het risico op defecten en onverwachte reparaties verkleind.
- Verhoogde efficiëntie
- Fleet managers hebben vaak het gevoel dat ze op duizend plaatsen tegelijk moeten zijn. Fleet management-technologie zorgt voor snel en duidelijk inzicht in de hele operatie.
- Met deze informatie binnen handbereik kunnen slimme routes worden uitgestippeld en kunnen mogelijk meer taken aan de werkdag worden toegevoegd. Een allesomvattende oplossing kan managers ook helpen om snel te reageren op nieuwe aanvragen wanneer die binnenkomen. Pick-ups en drop-offs kunnen met een paar muisklikken worden toegewezen, waarbij bestaande opdrachten automatisch worden heringedeeld.
- Betere communicatie
- Of het nu gaat om het melden van een vertraging, het voltooien van een opdracht of het doorgeven van een nieuwe opdracht: herhaaldelijke communicatie tussen chauffeurs en het hoofdkantoor kan frustrerend zijn. Omdat chauffeurs tijd moeten vrijmaken om telefoontjes aan te nemen en te ontvangen, kunnen kleine vertragingen al snel tot ergernis leiden.
- Dankzij GPS-technologie kan de meeste communicatie automatisch verlopen, zonder dat de chauffeur iets hoeft te doen.
- Nieuwe opdrachtgegevens kunnen rechtstreeks naar het toestel van de chauffeur worden gestuurd. Fleet managers kunnen mogelijke vertragingen vanaf kantoor zien en klanten daarvan op de hoogte brengen. En de opdrachtstatus kan met één druk op de knop worden bijgewerkt.
- Nuttig gebruik van data
- Er valt veel te halen uit data over het wagenpark. Maar zonder effectieve fleet management-software is die data niet eenvoudig te begrijpen.
- Data-inzichten kunnen een bedrijf tijd en geld besparen en zorgen voor nieuwe verbeteringen en betere communicatie met klanten. En niet te vergeten, elke route kan worden geanalyseerd om de meest duurzame opties te kiezen.





