WagenPlan: stel berijdersprofiel op van PHEV-rijder

vrijdag 4 december, 2020 Elektrisch rijden / Plug-in

Om maximaal rendement uit het groeiende aandeel plug-in hybrides in een vloot te halen, zul je eerst een berijdersprofiel op moeten stellen, adviseert leasemaatschappij WagenPlan. Waarbij het afgelegde aantal kilometers alleen niet bepalend is.

Werkgevers hebben verschillende redenen hebben om plug-in hybrides (PHEV’s) in het wagenpark op te nemen: kostenbesparing, milieuoverwegingen, voordeel bij het aantrekken van potentiële medewerkers en een groen imago. “Maar wat je beweegredenen ook zijn, om maximaal rendement uit je plug-in hybrides te halen, zul je eerst een berijdersprofiel op moeten stellen”, adviseert WagenPlan. Want een PHEV is niet voor iedere leaserijder een goede keuze.

Als voorbeeld noemt de leasemaatschappij een nationaal accountmanager van een groot biermerk met klanten in het hele land en die gemiddeld zo’n 200 km per dag rijdt. Haar collega is vertegenwoordiger van hetzelfde biermerk in het rayon Utrecht-stad en rijdt maximaal 70 km per dag. Zo op het eerste gezicht, lijkt het ritprofiel van de collega het meest geschikt voor een plug-in hybride. Met een volle accu kan hij immers het grootste deel van zijn ritjes op de elektromotor rijden.

Vrije paal

Maar van belang is vooral waar en wanneer er geladen kan worden, benadrukt de leasemaatschappij. Dat is vooral afhankelijk van de mogelijkheid om een laadpunt thuis te installeren. Thuis laden is laagdrempelig, er staat immers nooit een andere auto die je paal bezet houdt. Maar ook de mogelijkheid om op het werk en bij klanten te kunnen laden is van belang. De accountmanager blijkt te beschikken over een thuislaadpunt waardoor ze de volgende dag weer met een volle accu op pad kan. Ook bij veel van haar klanten kan ze (gratis) laden bij de bedrijfslaadpaal. En omdat haar afspraken gemiddeld zo’n 2 uur duren, kan ze haar accu steeds redelijk bij laden. Bovendien is zij regelmatig op kantoor waar uitgebreide laadmogelijkheden zijn.

Haar collega daarentegen is afhankelijk van openbare laadpalen. Als hij ’s avonds na zijn werk thuiskomt zijn de openbare laadpalen bij hem in de buurt vrijwel altijd bezet. “En hij heeft echt geen puf om later op de avond nog een keer op zoek te gaan naar een vrije paal. Hierdoor gaat hij morgens vrijwel altijd op pad met een lege accu. En omdat hij veel korte bezoekjes aflegt, kan hij zijn PHEV tijdens het werk vrijwel niet opladen”.

Ondanks een minder gunstig ritprofiel lijkt de accountmanager in dit voorbeeld meer geschikt voor een plug-in hybride dan de vertegenwoordiger.

De conclusie van WagenPlan uit dit voorbeeld van de klant: bij de selectie van medewerkers voor een plug-in hybride spelen het ritprofiel, laadprofiel en de motivatie een grote rol. Maak je daarin de juiste keuzes, dan levert de inzet van plug-in hybride leaseauto’s zowel een kosten- als milieuvoordeel op. “Maar er zijn dus nogal wat variabelen waarmee rekening moet worden gehouden. Het is een puzzel die moet worden gelegd”, aldus de leasemaatschappij.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: WagenPlan