De fiets – of beter gezegd de e-bike – blijkt een populair middel voor bedrijven om CO2 terug te dringen, meer flexibiliteit te brengen in het beleid en personeel tevreden en fit te houden. Met de huidige leasefietsregeling is er, volgens de marktleider in zakelijke leasefietsen Lease a Bike, eigenlijk geen reden meer om als werkgever géén fiets aan te bieden. Geheel of deels vergoeden kan ook, afhankelijk van de doelstelling. “Wil jij dus aan de slag voor een duurzamer en flexibeler mobiliteitsbeleid? Ga dan met de fietsregeling aan de slag”, aldus Jennifer Woltjer van Lease a Bike.
De huidige fietsregeling stamt uit 2020 en Woltjer merkt dat deze niet breed bekend is bij ondernemend Nederland. Nog altijd krijgt ze vragen over de WKR, de werkkostenregeling waar het oude fietsplan uit moest worden gefinancierd. Ook zijn veel bedrijven bang dat het veel administratie vraagt om alle werknemers een fiets aan te bieden. “Dit terwijl we een volledig digitaal en geautomatiseerd platform bieden dat eenvoudig is te integreren met de salarisadministratie. En met de WKR heeft de nieuwe leasefietsregeling niets meer mee te maken”, benadrukt Woltjer.

Uit het onderzoek van Lease a Bike onder werkgevers en werknemers (klik op de afbeelding om te downloaden)
Zeven jaar geleden is Lease a Bike, als onderdeel van Pon, opgezet in Duitsland. De ervaringen die daar zijn opgedaan, zijn meegenomen waardoor Lease a Bike op 1 januari 2020 in Nederland een vliegende start kon maken. Het bedrijf is inmiddels in vijf landen actief. Het is niet, zoals veel andere initiatieven, opgezet vanuit een leasemaatschappij of vanuit een ‘lease-perspectief’, zoals Woltjer aangeeft.
“We hebben het bedrijf echt opgestart vanuit de fiets en de behoefte van de werkgever en de werknemer: het moet zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om op de fiets te stappen. Wat ook helpt is onze samenwerking met 1500 fietswinkels door het hele land. Dit servicenetwerk is enorm belangrijk. Je kan wel een e-bike online aanschaffen, maar elektrische fietsen hebben nu eenmaal onderhoud nodig. Onze ervaring leert dat men bij fietsen veel waarde hecht aan een lokaal servicepunt dichtbij. Bij de leasefiets zijn service & verzekering inclusief.”
Motiveren
Het platform maakt niet alleen mogelijk dat kleine bedrijven – ook zzp’ers! – binnen 24 uur op een fiets kunnen zitten, grotere bedrijven worden zoveel mogelijk ontzorgd en krijgen ze via een dashboard inzicht over het hele fietspark en bijvoorbeeld hoeveel CO2 er bespaard is op het woon-werkverkeer. Maar wellicht belangrijker is het traject voorafgaand aan de implementatie, benadrukt Woltjer. Ofwel: wat zijn de doelstellingen van een werkgever?
“Wil een werkgever het inzetten als een secundaire arbeidsvoorwaarde of echt een beweging op gang brengen om werknemers meer op de fiets te krijgen? Veruit de meeste grote werkgevers kiezen bij ons voor dit laatste. Dan verzorgen we ook het hele traject, inclusief de introductie bij werkgevers op locatie. Daarnaast faciliteren we de werkgever zoveel mogelijk om de medewerkers te motiveren op de fiets te stappen en dit te blijven doen.”
Het leasebedrag mag de werkgever geheel of gedeeltelijk uitruilen in het brutoloon van de werknemer. Daar komt dus altijd een fiscaal voordeel uit
Wat betreft de fiscale aspecten rondom de leasefiets: werknemers betalen 7 procent bijtelling waarbij er geen maximum of minimum aantal kilometers zijn met betrekking tot privégebruik of woon-werkkilometers. Hierdoor kunnen werkgevers het aanbieden aan het hele medewerkersbestand. Het leasebedrag mag de werkgever geheel of gedeeltelijk uitruilen in het brutoloon van de werknemer. Daar komt dus altijd een fiscaal voordeel uit voor de medewerker; de brutobedragen zijn hetzelfde, maar wat de werknemer netto moet betalen is minder en afhankelijk van de hoogte van het salaris.
“Daardoor kan je het als werkgever altijd kostenneutraal invoeren, terwijl het werknemers al gauw €1000,- bespaart op een e-bike”, benadrukt Woltjer. Als er doelstellingen worden geformuleerd om bijvoorbeeld het fietsgebruik te stimuleren om medewerkers fit te houden en de footprint te verlagen, kunnen werkgevers een bijdrage leveren in de kosten van de werknemer. “Werkgevers besparen doorgaans ook op parkeer- en brandstofkosten. Ook betaal je als werkgever tijdens de leaseperiode minder sociale lasten. Een bijdrage leveren aan de kosten van werknemers kan dus grotendeels kostenneutraal uitpakken.”
Van ZZP tot multinational
Het leasecontract is voor 3 jaar, na die tijd kan de werknemer de fiets overnemen voor 20 procent van de aankoopwaarde. In Duitsland, waar de regeling dus al langer dan 3 jaar bestaat, wordt daar massaal gebruik van gemaakt. Gaat de werknemer eerder uit dienst, dan neemt die de leaseverplichting mee. Net als bij leaseauto’s, kan die tegenwoordig ook weer makkelijk bij een nieuwe werkgever onder worden gebracht. Of de betreffende werknemer vindt een nieuwe kandidaat voor zijn leasecontract.
De leasefiets is een ronduit sympathiek product
Lease a Bike is er voor alle soorten ondernemers, van zzp tot multinational, benadrukt Woltjer. Voor de kleine bedrijven is het zover geautomatiseerd dat ze binnen 24 uur over een fiets kunnen beschikken. Bij veel grote Nederlandse organisaties is Lease a Bike nu echt onderdeel van hun transitiebeleid. Woltjer heeft in de twee jaar dat ze gesprekken voert over de regeling, eigenlijk nog maar weinig negatieve reacties gehoord over de leasefiets. Onderzoek dat het bedrijf onlangs heeft laten uitvoeren (zie elders op deze pagina’s) bevestigt dit positieve beeld. De leasefiets is een ronduit sympathiek product.
Categorie: Fiets / e-bike