Een Stay Home Store, nieuwe abonnementsvormen gericht op het brengen van flexibiliteit, scherpe private leasedeals – ook voor plug-in hybrides (!) – en een prijslijst die klaar is voor de grote belastingwijzigingen per aanstaande 1 juli. Rob de Kroon, manager Financial Services bij Volvo Cars Nederland, merkt bijna tot zijn verbazing dat zijn doelstellingen met ‘zijn’ financial services voor dit jaar op koers liggen. Ook al zijn er de nodige aanpassingen vanwege de coronacrisis.
Wat dat laatste betreft, in april introduceerde Volvo internationaal het onlineverkoopconcept ‘Stay Home Store’. De dienst, een tool die door het onlineverkoopteam van Volvo is ontwikkeld, is voor heel Europa beschikbaar. Het is een antwoord op de lockdown in veel landen of de angst onder consumenten dealers te bezoeken. In Nederland is het ook actief, al zijn hier in den lande de dealers open gebleven en kan de ‘Stay Home Store’ dus gezien worden als een aanvulling op de reeds bestaande diensten. Anders dan bijvoorbeeld in België en Zuid-Europese landen waar alles dicht zat.
In deze ‘Stay Home Store’ zijn er een tweetal private leaseaanbiedingen, voor de XC40 en de V60. En die voor de XC40 mag bijzonder heten, benadrukt De Kroon. Het betreft namelijk private lease voor een plug-in hybride. “Nog maar net is de XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid op de markt. Een premium SUV, met een systeemvermogen van 211 pk en tegelijkertijd een aangenaam laag brandstofverbruik. De maandtarieven van Volvo Private Lease beginnen bij 579 euro. De belangstelling is groot, kunnen we nu al zien.”
Geen laadpaal-stress
Deze XC40 Recharge T4 is de laatste toevoeging aan het al zeer brede plug-in hybride programma van 15 plug-in hybrides in totaal. Volvo Car Nederland zet hiermee vol in wanneer het gaat om CO2 reductie. Het target om in 2020 het streefgetal van 95 gram over de gehele vloot te realiseren komt hiermee een stap dichter. Een vol-elektrische smaak is er overigens ook. Momenteel staan de orderboeken open voor de vol-elektrische XC40 die eind dit jaar op de markt komt.
Daarbij speelt ook mee dat je bijvoorbeeld op vakanties de laadpaalfiles voorbij kunt rijden. In een plug-in hybride heb je geen “laadpaal-stress”
Maar De Kroon ziet het sentiment over plug-in hybrides momenteel totaal veranderen. Nog maar kort geleden waren deze auto’s vooral in de zakelijke markt volledig uit de gratie, want geen bijtellingsvoordelen meer en een aanzienlijk hoger verbruik dan werd opgegeven omdat maar weinigen de auto regelmatig oplaadden. Ook al zijn de belastingvoordelen anno 2020 niet meer zo groot als vroeger, zowel zakelijke rijder als consument lijkt er nu van doordrongen dat ze schoner én economischer kunnen rijden met een PHEV. “Vergeet daarbij niet dat de lagere BPM en MRB wel degelijk helpen in dit economische plaatje. Helemaal als je het vergelijkt met diesel. En de restwaarde ligt hoog van een PHEV. Daarbij speelt ook mee dat je bijvoorbeeld op vakanties de laadpaalfiles voorbij kunt rijden. In een plug-in hybride heb je geen “laadpaal-stress”, aldus De Kroon.
Care by Volvo
Naast private lease heeft Volvo in Nederland sinds eind vorig jaar ook het Care by Volvo programma lopen. Dit abonnementsconcept richt zich vooral op mensen die flexibiliteit belangrijk vinden. Met bijvoorbeeld opzegtermijnen van 3 maanden of de mogelijkheid om tussentijds van Volvo te wisselen. Het richt zich op het hogere segment in de markt, er worden geen volumes gedraaid zoals bij private lease. Tarieven beginnen bij zo’n 799 euro maar je vindt er dan wel meer de aangeklede versies voorzien van minimaal de T5 Twin Engine motoren.
De Kroon ziet bijvoorbeeld werknemers aankloppen met mobiliteitsbudget die bijvoorbeeld op projectbasis werken of een interim klus hebben van maximaal 3 jaar. “Voor hen is het dan een uitkomst.” Overigens heeft Volvo ook meer ‘flex’ ingebed in haar private leaseproduct. Meer dan het Keurmerk Private Lease het voorschrijft, waar Volvo bij is aangesloten. “Op dat vlak vonden we de Keurmerk-regels weinig klantvriendelijk. Bij ons kan je makkelijker het contract afkopen. Helemaal in deze tijd moet je daar meer oog voor hebben.”
Proefritten aan de deur
Overigens zijn zowel Care by Volvo als ook private lease in principe online producten, net als nu de Stay Home Store. Online is al langer de inzet van Volvo, waarbij de dealers centraal staan, benadrukt De Kroon. Zo maken die nu voortvarend les met ‘proefritten aan de deur’. Volvo ziet wat dat betreft deze tijd als een goede leerschool. De Kroon: “Zoals we nu online werken, als must vanwege de coronacrisis, zal voor een belangrijk deel blijven. Dat heeft uiteraard ook invloed op onze mobiliteit, er zullen, post-corona, ongetwijfeld minder kilometers worden gereden. Maar de auto blijft, is mijn overtuiging. De auto, of die nu vooral privé of zakelijke wordt gebruikt, betekent nog altijd vrijheid en momenteel ook een veilige manier om ons te verplaatsen, vooral nu openbaar vervoer toch een wat lastiger verhaal is.”
Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Gerelateerde links:
- Volvo als eerste merk klaar voor WLTP (per 1 juli)
- VNA: subsidiebudget EV niet toereikend
- Lightyear en DSM samen in zonnedaken voor ev’s
- ALD en Polestar: auto’s vermarkten vanaf een ‘clean sheet’
- Total realiseert eerste ‘multi schone energie tankstation’
- BMW Group zet eDrive Zones aan
- Volvo komt met ‘Stay Home’ private leasecontract