Autoregeling met werkelijk verbruik drukt kosten fleetowner

maandag 1 februari, 2016

Dieselgate heeft het thema weer uiterst actueel gemaakt: een goede autoregeling is altijd inclusief brandstof. Maar niet het verbruik volgens de ECE-normen, benadrukt Alain Snel van Autodisk. Hij berekende hoe fleetowners de fout in kunnen gaan met bijvoorbeeld een plug-in hybride Golf GTE.

Een Golf GTE kost over de looptijd    € 11.000,- meer dan verwacht

De waarden die Autodisk zelf gebruikt in hun online autoreglementen zijn gebaseerd op het praktijkverbruik op basis van de algoritmen die TNO heeft ontwikkeld in opdracht van TravelCard. “We komen daarmee tot een uitstekende indicatie van het verbruik in praktijk in plaats van de zeer arbitraire waarden die fabrikanten opgeven (ECE-norm). Gebruik je die waarden in de autoregeling dan wordt een autokeuze zoals die zou moeten zijn: op basis van werkelijke kosten. Geen onzinwaarden die alleen maar ten gunste van de berijder komen”, aldus Snel.

11.000 euro

Autodisk berekende dat het verschil kan oplopen tot 11.000 euro over de looptijd van een contract in het geval van een plug-in hybride, meer specifiek de Volkswagen Golf GTE. Het ECE-normverbruik voor deze auto is 1,5l/100km, het praktijkverbruik: 6.1l/100km. De CO2-uitstoot volgens de norm is 35 gr/km, volgens de praktijk 142 gr/k. Met een looptijd van 4 jaar (40.000 km per jaar) is het leasetarief inclusief brandstof volgens de norm 825 euro per maand, maar volgens de praktijk 1.055 per maand. De brandstofkosten per jaar volgens de ECE-norm zijn 905 euro per jaar, volgens de cijfers van praktijkverbruik 3.685,- euro per jaar. Snel: “Het totale verschil over de looptijd is 11.120 euro. Een enorm verschil waardoor heel veel auto’s in praktijk niet eens binnen de categorie van het autoreglement passen.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel