Column: Waar gaat het mis?

woensdag 5 april, 2023

Tsja, waar gaat het mis? Dat is wat ik mij afvraag als ik kijk naar de cijfers over de instroom van nieuwe elektrische leaseauto’s. Dat gaat niet hard genoeg. Ik zie zelfs een kleine afvlakking aan het begin van 2023. Ongetwijfeld deels veroorzaakt door stijgende bijtelling en hogere energiekosten. Toch is de TCO van elektrische voertuigen in bijna alle gevallen nog steeds lager dan die van brandstofauto’s.

Waar gaat het dan mis? In ieder geval is er een groot verschil tussen de duurzaamheidsambities van de Boardroom en de dagelijkse praktijk. De ambitie luidt vaak; “vanaf datum X, bijvoorbeeld 1/1/2024, bieden wij 100% elektrische mobiliteit”. En ondertussen vliegen de bestellingen voor brandstofauto’s met een looptijd van 4 of 5 jaar de deur uit. Hier gaat iets mis.

Praktische uitdagingen

Jaap van Daalen

Uiteraard zijn er praktische uitdagingen voor de fleetmanager. Bijvoorbeeld bestaande afspraken en raamovereenkomsten met leveranciers. Hierin zijn bepaalde elektrische voertuigen soms nog niet meegenomen. Deze beperkte keuze werkt belemmerend. Ik ken voorbeelden van gemeentelijke instanties die vastzitten aan bepaalde leveranciers waar geen of beperkte keuze is voor elektrisch. Dus worden er brandstofauto’s besteld die straks de eigen gemeente niet meer in mogen vanwege de milieuzones. Gevolg, naast onnodige CO2-uitstoot, boetes van de “eigen” gemeente aan de betreffende dienst. Niet erg handig.

Nieuwe modellen, beschikbaarheid & prijsstelling

In de praktijk zie ik vaak beperkte keuzemogelijkheden op het gebied van elektrische voertuigen. O.a. door merkbeperking, terwijl er bijna dagelijks nieuwe aanbieders en nieuwe modellen bijkomen. Ook de beschikbaarheid en prijsstelling van elektrische voertuigen zijn een uitdaging. Levertijden staan onder druk en tussentijdse prijsstijgingen zijn eerder regel dan uitzondering. Als de ruimte er niet meer is om een elektrische auto te leasen dan is de keuze voor een brandstofauto snel gemaakt. Realiseer je dat deze pas weer na 4 of 5 jaar wordt vervangen! Tenzij je handig gebruikt maakt van bestaande inleverregelingen, matrixcalculaties of in overleg met de leasemaatschappij eerder tot vervanging kan overgaan.

Indexeer leasebudgetten regelmatig!

Is de koopkracht van uw medewerkers nog wel voldoende om te kunnen kiezen voor elektrisch? Waar voorheen maximaal 1 keer per jaar, vaak minder, leasebudgetten werden geïndexeerd, is dat nu niet meer afdoende. Met als gevolg dat medewerkers simpelweg het budget niet hebben om te elektrificeren. Leasebudgetten dienen minimaal 2 keer per jaar geïndexeerd te worden. En met de sterk fluctuerende energiekosten adviseer ik om die jaarlijks te fixeren in de leasebudgetten. De enorme prijsschommelingen komen daar terecht waar ze thuishoren, bij de werkgever.

Veel meer dan vroeger is regelmatige afstemming tussen Boardroom en Praktijk nodig. Dus hierbij mijn oproep aan de fleetmanager: sta op, klop op die ‘boardroomdeur’, laat van je horen! Pas bij een nauwe samenwerking en een holistische benadering gaat de transitie in een tempo dat hoog genoeg is om de ambities van de top en de fleetmanager waar te maken.

Jaap van Daalen – Commercieel Directeur Fleet Support

Categorie: Fleetmanagement / inkoop
Labels: Fleet Support

Gerelateerd achtergrond-artikel