Sycada introduceerde vorig jaar de DriveTag voor rijstijlanalyse en actieve feedback. Het is een klein apparaatje voorzien van een chip. Je plakt het op de voorruit, download de app, koppelt de telefoon eraan en het is klaar voor gebruik. Er wordt geen privacygevoelige data gedeeld, wat de angel uit de privacy-discussie haalt. Meerdere organisaties zetten het concept inmiddels in om het rijgedrag van werknemers te vergroenen. Mindful driving heet dat bij Sycada. Berijders die er eenmaal aan gewend zijn, blijken ware ambassadeurs. Getuige deze bloemlezing…
Jesse Stuiver, business development manager bij Sycada, heeft een zestal stellingen overlegd aan een keur van ervaringsdeskundigen. Allen afkomstig van organisaties die al enige tijd de DriveTag hebben ingezet. Wat opvalt aan hun reacties, gebundeld in onderstaande bloemlezing, is dat het ontspannen rijden voor velen als ‘eyeopener’ werkt. Waarbij de continue feedback van de DriveTag belangrijk blijkt.
VodafoneZiggo was een van de eerste klanten van Sycada. De deelnemers aan de pilot wisten gemiddeld 25% te besparen op brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Een enkeling tipte zelfs de 50% aan (bron brandstofdata Athlon in samenwerking met VodafoneZiggo). “Wat dat weer in positieve zin betekent voor slijtage aan banden en onderhoudskosten, laat zich raden”, aldus Stuiver. Maar mindful driving vertaalt zich ook in merkbaar minder stress bij aankomst op het werk. Bij VodafoneZiggo werden er in totaal bij meer dan 100.000 gereden kilometers geen enkel incident gerapporteerd en veel minder bijna-aanrijdingen. Stuiver: “En dat alleen maar door minder snel op te trekken, eerder af te remmen, meer afstand te houden en bijvoorbeeld minder van baan te wisselen.”
De stellingen waarop gereageerd kon worden
- Met de DriveTag ben ik bewuster gaan rijden – het was voor mij noodzakelijk een dergelijk hulpmiddel te hebben want zonder lukt of beklijft het niet.
- De DriveTag helpt mij ook langdurig bewuster te rijden. DriveTag is ‘ongoing’ waardoor aangepast rijgedrag erin slijt.
- Rijden met de DriveTag heeft mijn rijgedrag veiliger gemaakt. Ik kom ook meer ontspannen aan op mijn bestemming.
- Ik ervaar de DriveTag als een gemakkelijk in gebruik te nemen apparaat. Juist dit aspect trekt mij aan in het systeem.
- De DriveTag helpt binnen mijn organisatie duurzaam en/of veilig rijgedrag op de kaart te zetten. In de toekomst worden er eventueel incentives en/of andere acties mee opgezet.
- De DriveTag brengt een bepaald competitie-element binnen onze organisatie als het om zuinig en veilig rijden gaat. Dat maakt het onderwerp ook leuk.
Elske van der Fliert, Expert groener, schoner en slimmer rijden bij Zero-e.nl:
“Zonder DriveTag weet ik helemaal niet hoe verkeerd ik het doe, het heeft me echt ontzettend veel inzicht gegeven in mijn rijgedrag. En inderdaad: het houdt me bij de les, want ik merk het meteen: als ik DriveTag niet aan heb staan, denk ik toch: oh, dat kan wel even wat harder. Het werkt voor mij als een ‘accountability-buddy’. En het helpt inderdaad rijgedrag te bestendigen. Beter dat een praktijkles. Door de DriveTag houd ik meer afstand, dus het heeft mijn rijgedrag veiliger gemaakt. Ik moet ook toegeven dat ik soms denk: nee, niet zo hard remmen! En dat ik dan die afstand ook wel gebruik om meer geleidelijk te remmen, waardoor de afstand daarna vrij kort is (en ik dus weer een gat laat vallen). Of dat altijd veiliger is, weet ik niet, maar dat is dan een kwestie van nog meer afstand houden in eerste instantie. De DriveTag is enorm simpel om in gebruik te nemen. Plakken, verbinden, klaar. Ook geen gedoe met stekkertjes. Verder ben ik dol op competitie. En het is al een competitie met jezelf, omdat ik graag ‘A-tjes’ rijd, maar in competitie met anderen is het nog veel leuker.”
Jan van Noord, Cluster SHE Manager Benelux & Nordic bij Unilever:
“Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat ik vrij rustig reed. Ook tijdens de Defensive Driving Training krijg ik complimenten over mijn rijstijl. Binnen Unilever moeten wij deze training elke 3 jaar verplicht volgen. Met de DriveTag heb ik geleerd dat ik best nog vaak te hard rem. En te hard remmen betekent te weinig opgelet en te weinig geanticipeerd. Ik wil graag netjes rijden, wil een ‘rood scherm’ voorkomen. Als het toch rood oplicht dan baal ik! Vervolgens doe ik de rest van de rit mijn best om de score weer te verbeteren. Na een paar maanden merk ik dat ik echt relaxter rijd. Omdat het systeem zo gemakkelijk werkt, is het makkelijk uit te rollen in mijn organisatie. Mijn visie voor de organisatie: duurzamer, veiliger, gaming en daardoor incentives per persoon en/of per groep. Dat hebben we nu nog niet. Nu zijn we nog aan het testrijden en daarna volgt de uitrol. Momenteel ben ik nog vooral in voortdurende competitie met mijzelf!”
Bart Fick, Product Developer bij Eneco eMobility:
De DriveTag is in staat om mij op een niet storende manier te wijzen op verbeterpunten, tijdens de rit en kort erna. Het is de directe feedback op het moment dat je minder mindful bezig bent die een gedragsverandering activeert. Na een paar maanden rijden met de DriveTag reed ik in een andere auto zonder DriveTag. Na een actie die minder mindful was hoorde ik in gedachte de subtiele melding van de app, dit was het moment dat ik overtuigd was dat de bewustwording geland was! In het bijzonder bij elektrische auto’s is de verleiding om hard te accelereren sterk aanwezig, de DriveTag werkt hierin als een extra stimulans om hier geen misbruik van te maken. Ervaren is geloven, mindful driving kost geen extra tijd en levert je veel rust op. Sterker nog, door vloeiend te rijden manoeuvreer je soms zelfs sneller door het verkeer! Er zijn altijd legio redenen te noemen om geen focus te leggen op duurzaam en veilig rijgedrag, DriveTag geeft organisaties een goede reden om dit juist WEL te doen. De DriveTag stelt bedrijven in staat om een continue verbetering in te zetten zonder barrières op te werpen in gebruikersgemak.
Ron Christiaanse, risicodeskundige/preventieadviseur wagenparken bij grote landelijke verzekeraar:
“Op zich was ik al een bewuste rijder echter met behulp van de Drive tag zie ik nu waar mijn valkuilen zitten tijdens de dagelijkse ritten. Het blijkt dan overwegend te gaan om te hard afremmen bij een afslag of te hard optrekken bij het oprijden van een weg en/of stoplicht. Door dagelijks mijn rijscores te bekijken blijf ik alert op mijn rijgedrag. Ook het real time meekijken in de Drive stand van de app tijdens het rijden verhoogt mijn accuratesse. Door het meer anticiperend rijden ervaar ik minder stress en kom ik meer uitgerust aan op mijn bestemming. Ook ervaar ik geen tijdverlies door anticiperend rijden. De Drive App werkt na installatie en het plaatsen van de Tag gemakkelijk en probleemloos. De resultaten worden in de app en op het dashboard overzichtelijk en duidelijk weergegeven. Mijn huidige functie als Preventieadviseur voor wagenparken maakt dat ik zelf het goede voorbeeld moet geven. Het gebruik van telematicasystemen en het monitoren van rijgedrag wordt door onze organisatie dan ook volop gepromoot. Competitie is een mens eigen, je merkt dan ook al heel snel dat er vergelijkingen tussen collega’s onderling worden gemaakt over de behaalde rijscore. Ieder mens wil zich graag verbeteren en zoekt hierbij naar een objectief hulpmiddel dat op basis van rijgedrag een eerlijke score laat zien.”
Jeroen van Ritzer – van Dinther, Coördinator Duurzaamheid bij Mobilis TBI:
“Ik ben inderdaad met de DriveTag bewuster gaan rijden. De events (de meldingen die het apparaat geeft, red) en de competitie zorgen voor een positieve ontwikkeling in mijn rijgedrag. Uiteindelijk denk ik ook wel dat dit nieuwe rijgedrag beklijft. Met af en toe een uitstapje naar een ‘event’. Door veel te anticiperen en minder gehaast te rijden kom ik meer ontspannen aan op mijn bestemming. Keerzijde is wel dat als door omstandigheden (externe factor) een event optreedt, ik enorm baal van de daling van mijn score. Dat zorgt voor kortstondige frustratie. Binnen het bedrijf zijn we begonnen met een proef met een select aantal rijders. Deze berijders behoorde tot een grotere groep met een afwijkende uitstoot t.o.v. de gestelde norm. De start heeft wisselende resultaten. De ene berijder is bezig om aan te tonen dat hij/zij echt heel zuinig rijdt of kan rijden. Andere zijn sceptischer en de focus ligt dan heel erg op de details van events en waarom zij niet goed zouden rijden. Op eigen initiatief hebben de directie en management zich nu aangemeld om met de DriveTag te rijden. Er wordt veel gesproken over de DriveTag en over het rijgedrag en scores. Dit levert alleen al waardevolle informatie op voor het bedrijf in relatie tot veiligheid en duurzaamheid.”
Luuk van Kuik, Director Innovation Lab Terberg Business Mobility:
“Met de DriveTag ben ik bewuster gaan rijden – het was voor mij noodzakelijk een dergelijk hulpmiddel te hebben want zonder lukt of beklijft het niet. Het helpt mij ook langdurig bewuster te rijden. De theorie en/of een uurtje praktijklessen helpen op de korte termijn maar op langere termijn verval je weer in ‘oude’ gewoontes en dito onzuinig rijgedrag. DriveTag is ‘ongoing’ waardoor aangepast rijgedrag erin slijt. De continue feedback en ‘trendinformatie’ helpt daarin zeker. Het stimuleert vooral om zuiniger en veiliger te rijden. Ik kom ook meer ontspannen aan op mijn bestemming. Doordat ik bezig ben met een goede score halen ben ik meer gefocused op rustig rijden waardoor je je automatisch minder druk maakt om alles wat er in het verkeer gebeurt. Het zorgt voor een ontspannen rijhouding. Wat mij aantrekt in het systeem is dat het een makkelijk in gebruik te nemen apparaat is.”
Remi van Dam, Manager External Field Operations bij VodafoneZiggo:
“Of ik rustiger ben gaan rijden met de DriveTag? Volmondig ja! De app geeft een seintje wanneer je te snel optrekt of te hard remt. Vooral na een werkdag word je met je neus op de feiten gedrukt. Het maakte me rustiger en relaxter in het verkeer. Ik rij nu ook af en toe zonder, maar dan verval je snel in ‘oud’ gedrag. Ook heb ik het gevoel veiliger te rijden en kom zeker meer ontspannen aan op mijn bestemming. Starten met ‘mindful’ rijden is niet zo moeilijk, maar als je meer dan een uur in de auto zit, ga je vanzelf wat sportiever rijden. DriveTag attendeert je hierop. Door het experiment met de DriveTag gaan we nu ook kijken of we de monteursbussenvloot gaan aansluiten. Het competitie-element maakt het leuk, je doet net even iets meer je best. En je wilt natuurlijk niet de minst mindful driver zijn!”
Categorie: Milieu / CO2-besparing