“Gebrek aan kennis staat doorbraak zakelijk autodelen in de weg”

woensdag 16 september, 2015

De grootste belemmering voor een grootschalige doorbraak van zakelijk autodelen is niet de technologie, maar onvoldoende inzicht in wat werknemers echt belangrijk vinden. Dat concludeert Mobility Mixx naar aanleiding van de uitkomsten van een online survey onder 1100 gebruikers van zakelijke deelauto’s.

deelautoHoewel 88% van de medewerkers in Nederland geen leaseauto tot zijn beschikking heeft maar wel geregeld zakelijk moet reizen, blijft het inzetten van zakelijke deelauto’s door bedrijven nog beperkt. Medewerkers kiezen voor het OV als de locatie goed te bereiken is, in alle andere gevallen wordt de privéauto ingezet.

Volgens Mobility Mixx-directeur Paul Wessels is dit vreemd, want met name aan het veelvuldig gebruik van privéauto’s zijn veel nadelen verbonden, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Wessels: “Zakelijke kilometers, ook in de privéauto, vallen onder verantwoordelijkheid van de werkgever. Die krijgt achteraf allerlei declaraties die administratief verwerkt moeten worden. Zakelijk gebruik van de privéauto is bovendien duur voor de werknemer, omdat die slechts 19 cent vergoed krijgt terwijl de werkelijke kosten per kilometer ruim het dubbele zijn.”

Heldere ‘spelregels’

Het onderzoek bevestigt tevens een hardnekkig vooroordeel ten aanzien van autodelen: veel werkgevers denken dat het inzetten van zakelijke deelauto’s veel rompslomp is – vergelijkbaar met de poolauto in het verleden. Wessels: “Dankzij de huidige technologie kunnen voorheen tijdrovende zaken als ritadministratie, beheer, sleuteluitgifte en het managen van de beschikbaarheid 100% worden uitbesteed. Nieuw is het inzicht dat je er met technologie alléén niet bent. Instelling en gedrag van de berijders zijn een minstens zo belangrijke succesfactor.”

Werknemers hebben, volgens Wessels, vooral behoefte aan heldere ‘spelregels’ ten aanzien van het gebruik van zakelijke deelauto’s. Wessels pleit dan ook voor een professionele deelautoregeling die gedrag van en gebruik door meerdere chauffeurs in goede banen leidt. “Juist in het afdwingen van bepaalde omgangsvormen, zoals tijdig bellen met de klantenservice als je te laat terug bent, tijdig annuleren en de auto schoon achterlaten met minimaal een halfvolle tank, is nog veel winst te behalen.”

Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Mobility Mixx