De zin en onzin van mobiliteitsapps

dinsdag 17 maart, 2015

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar verschillende mobiliteitsapps. Het blijkt dat dergelijke apps vooral aanslaan als ze voldoen aan de drie G’s: gewin, gemak en genot.

Gewin staat vooral voor het nut van de app; de gebruiker heeft er iets aan. Gemak gaat over het bedieningsgemak van de app; het gebruik moet zich als vanzelf wijzen. Genot gaat over de (mooie) vormgeving, mogelijkheden tot spel en plezier.

Mobile Ninja is een van de onderzochte mobiliteitsapps.

Mobile Ninja is een van de onderzochte mobiliteitsapps.

In het onderzoek ‘Mobiel met mobieltjes’ is een kader ontwikkeld om een aantal mobiliteitsapps te beschrijven. Er is gekeken naar de wijze waarop de te verwachten gedragsreacties bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van het programma Beter Benutten van het ministerie van IenM. Door de verschillende aspecten in beeld te brengen is in te schatten of mensen de app gaan gebruiken en mogelijk hun mobiliteitsgedrag gaan aanpassen.

Maar, zoals de onderzoekers zelf al aangeven, het kader mag dan wel houvast bieden, de ene gebruiker is de andere niet. . De wijze waarop iemand ‘de 3 G’s’ beoordeelt, is afhankelijk van persoonskenmerken, zoals oriëntatievermogen en de mate waarin hij of zij open staat voor nieuwe ervaringen. Of de route bekend is of onbekend, het reismotief en de situatie op de weg (bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden) zijn eveneens van invloed op de informatiebehoefte.

In onze rubriek Naslagwerk is zowel het hele document als de samenvatting te downloaden.

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel