Enpuls met stappenplan voor elektrische deelauto’s

vrijdag 5 oktober, 2018

Enpuls, onderdeel van Enexis, komt met een 9-stappenplan voor het opzetten van een project voor elektrische deelauto’s. Want deelauto’s hebben is één ding, ervoor zorgen dat ze gebruikt worden is een andere zaak.

Het 9-stappenplan. Klik om te vergroten

Dat het gebruik van deelauto’s soms te wensen overblijft, bleek ook gisteren tijdens de ondertekening van de nieuwe Green Deal Autodelen. Die samenwerking met 36 partijen werd weer nieuw leven ingeblazen; de doelstelling blijft net als de vorige: 100.000 deelauto’s, maar dan in 2021. Dat aantal had eigenlijk nu al bereikt moeten zijn (in de eerste Green Deal Autodelen), maar het aantal is blijven steken op 41.000.

De Kennisgids & Actieplanner van Enpuls, met de 9-stappen erin, moet helpen nieuwe initiatieven vorm te geven. Het document bevat de belangrijkste succesfactoren en geeft praktische tips. Zo moeten de kansen worden vergroot dat nieuwe initiatieven beter renderen.

Laadpalen bottleneck

Succesfactoren zijn onder andere de kracht van lokale netwerken met ‘lokale trekkers’; dat kunnen ook lokale bedrijven zijn. Sowieso is het goed nauw samen te werken met het bedrijfsleven, waarbij bijvoorbeeld zakelijke gebruikers de auto’s overdag kunnen gebruiken en daarbuiten staan de auto’s beschikbaar voor omwonenden. Ook deelauto’s laten rijden op lokaal opgewekte energie helpt.

Bottleneck blijft vaak de trage doorlooptijden van laadpalen, tot soms wel een half jaar. Daarnaast is er een groeiende vraag naar snelladers; als auto’s sneller geladen kunnen worden, kan de auto meer gebruikt worden. Maar die laadpalen zijn duur. Met de nadruk op elektrische deelauto’s zijn veel partijen dan ook niet blij. Vorig jaar kwam kennisplatform CROW met onderzoek dat de nadruk op elektrisch autodelen juist kan afremmen. Kritiek die eerder ook al kwam van autoverhuurder KAV die met meerdere deelautolabels een van de grootste aanbieders is van deelmobiliteit. “De energietransitie moet niet door elkaar worden gehaald met de mobiliteitstransitie”, aldus directeur Hemmie Kerklingh eerder voor de camera van TrendsinAutoleasing.

Gisteren presenteerde ING Economisch Bureau het eerste grootschalig (Europees) onderzoek naar autodelen. Als alle barrières worden overwonnen dan stevent Europa af op 7,5 miljoen deelauto’s in 2035.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel