De nieuwe XPENG P7 en G9 SUV gaan vanaf vandaag in Nederland in de verkoop; de leveringen starten naar verwachting in juni 2023 voor de P7 en in september 2023 voor de G9. De P7 – groter dan een Model 3 – is er vanaf net geen 50k, de kloeke G9 tegen de 58k. Als enige Nederlandse medium was TrendsinAutoleasing bij de introductie in Stockholm en kreeg de managing director Nordics en Nederland, Elvis Cheng, te spreken. Onder andere over de zo belangrijke fleet & lease strategie.
In Noorwegen rijden al de nodige P7’s rond, maar de versie die nu is geïntroduceerd is de opvolger. Op papier zien de specs er allemaal goed uit, ook voor de G9. Rijden met de auto’s kon nog niet tijdens de presentatie eind vorige maand in Stockholm. De P7 heeft op papier een WLTP bereik van 576 kilometer (voor de Longe Range versie) en kan tot 175 kW laden, zodat de 86 kW batterij in 29 minuten van 10-80% laadt. De performance en de Wing edition (inderdaad, met vleugeldeuren!) leveren qua bereik iets in, maar hebben wel de nodige pk’s meer – 473 tegenover 276.
Voor de SUV G9 kan gekozen worden uit twee batterij-varianten: een 78,2 of 98 kW accu. Dat levert ofwel een bereik op van 460 of 570 km. Ook hier is er een performance-uitvoering die wat bereik inlevert voor meer vermogen. Wel gebruikt de XPENG G9 een 800 V-laadarchitectuur wat zorgt voor ultrasnel laden tot 300kW: binnen 5 minuten kan de bestuurder 100 km actieradius toevoegen. Dit betekent ook dat het mogelijk is om binnen 20 minuten op te laden van 10% naar 80%, wat zorgt voor meer flexibiliteit. Dankzij de samenwerking met Plugsurfing en Shell Recharge hebben XPENG-klanten toegang tot meer dan 400.000 openbare laadstations in Europa.
Eigen koers varen
Op de Scandinavische markten waar XPENG al sinds 2021 actief is, wordt de P7 door potentiële klanten veelal afgezet tegen de Tesla Model 3, zegt Elvis Cheng, als MD verantwoordelijk voor zowel de Nordic als Nederlandse markt. “Net als Tesla zijn wij een volledig elektrische fabrikant. Maar Tesla bestaat natuurlijk al langer. Wij zijn nieuw. Ook in China bestaat XPENG pas 8 jaar. Maar de Tesla Model 3, en ook wel de Polestar 2, zijn de modellen waar de P7 mee wordt vergeleken. Wat betreft de G9 is de Tesla Model Y een ijkpunt, hoewel de G9 groter en comfortabeler is. Wij zien in de Audi e-tron ook wel een concurrent. Maar belangrijker is dat we een eigen koers varen. We dragen niet de last van een ‘geschiedenis’ met ons mee, durven daarom misschien ook wel meer dan andere merken. Onze oprichters zijn voormalige internetondernemers, daarom zijn de auto’s ook voorzien van ons eigen softwaresysteem waarbij we geloven dat die beter is dan andere Chinese en Europese autofabrikanten. En we blijven de software natuurlijk verbeteren.”
In Nederland gaan onze auto’s naar verwachting voor 80 procent naar de zakelijke markt. Ter vergelijking: in Zweden is dat 50 procent
Maar techniek en kwaliteit van auto’s zijn één ding, het verkopen en op de markt zetten is van een andere orde, weet ook Cheng. Daarbij verzucht hij enigszins dat auto’s verkopen in China een stuk overzichtelijker is. Chinezen willen namelijk vooral een auto kopen, cash of door middel van een lening. “In Europa en vooral in Nederland zijn er tal van mogelijkheden en vele financiële producten. Je kan auto’s huren, maar natuurlijk ook (short)leasen, zakelijk dan wel privé, of rijden via een abonnementsmodel. Daarbij: in Nederland gaan onze auto’s naar verwachting voor 80 procent naar de zakelijke markt. Ter vergelijking: in Zweden is dat 50 procent. Daarom zijn we nu voor Nederland de enorm belangrijke fleet & lease strategie aan het ontwikkelen.”
Nederlandse leasepartner
Met een (Nederlandse) leasepartner wordt momenteel nog gesproken, de contracten waren tijdens het interview nog niet officieel rond. De distributie, verkoop en aftersales in Europa wordt door het Nederlandse Emile Frey gedaan. Inmiddels zijn er al enkele (eigen) XPENG Brand Experience Stores in Nederland en een service center in Amsterdam (Badhoevedorp). Emile Frey zal de overige te openen stores opzetten, volgens het agenturenmodel. Maar in leaseland draait natuurlijk alles om TCO, restwaardes en ROB-kosten.
Cheng hoopt de komende maanden alle informatie hierover binnen te krijgen– van leasemaatschappijen en restwaarde-instituten – waardoor leasetarieven kunnen worden bepaald. Hij ziet die waardes met vertrouwen tegemoet; XPENG wil vooral een kwaliteitsproduct leveren. Cheng benadrukt dat 60 procent van het XPENG personeel werkt aan R&D. Design, kwaliteit, technologie en software zijn voor hem de 4 belangrijkste aspecten waar het bij een EXPENG om draait. “Tegelijkertijd moet je als nieuw merk wel degelijk zeer competitief zijn. Maar een goede restwaarde is key om tot goede resultaten te komen in de leasemarkt.”
Werken aan fundament
Verwacht ook niet meteen uitgebreide abonnementsstructuren of anderszins flexibele innovatieve financieringsmodellen van XPENG. Daarvoor zijn de (financiële) middelen ook nog niet voor in huis. Cheng wil eerst afwachten wat uiteindelijk het best gaat passen bij een merk als XPENG. Vooralsnog wordt ook nog niet ingezet op de verkoop van enorme aantallen auto’s. Cheng: “Dit jaar werken we vooral aan ons fundament, de basis van waaruit we verder willen groeien. We moeten de markt nog goed leren begrijpen. Als je teveel hooi op de vork neemt, dan gaat dat ten koste van de klanttevredenheid. En op dat laatste willen we juist gaan uitblinken.”
Categorie: Leasetoppers