Hyundai ontwikkelt anticiperende automatische transmissie

donderdag 20 februari, 2020 Photo

Een automaat die automatisch de Sport-modus inschakelt bij invoegen op de snelweg, afremt op de motor zodra er een verkeersdrempel in het vizier komt of een flinke afdaling (informatie die via de navigatie komt). De radar aan de voorzijde signaleert ook de afstand tot de voorligger, zodat het systeem ook automatisch de versnelling aanpast. Hyundai Motor Group heeft als eerste fabrikant ter wereld een anticiperende automatische transmissie ontwikkeld.

Tot nu toe waren automatische transmissies hooguit naar de voorkeuren van de bestuurder in te stellen. Het ICT Connected Shift System van Hyundai is echter de eerste transmissie die automatisch de beste versnelling kiest op basis van de omstandigheden op de route en de actuele verkeersdrukte. Dat doet het systeem met behulp van informatie- en communicatietechnologie. Slimme software interpreteert realtime de informatie uit de systemen in de auto, onder meer 3D-navigatie, camera’s en radar voor de slimme cruisecontrol. De 3D-navigatie levert informatie over hellingen en niveauverschillen op de route en actuele verkeersinformatie. De radar registreert de snelheid en de afstand tot andere weggebruikers en een camera levert informatie over de rijbaan vóór de auto.

Op basis van alle informatie voorspelt de besturingseenheid het optimale schakelscenario. Dat doet het met een algoritme op basis waarvan die ook de juiste versnelling inschakelt. Als het systeem bijvoorbeeld voor langere tijd een steeds lagere snelheid verwacht en de radar signaleert geen onderling snelheidsverschil met de voorligger, dan gaat de transmissie naar zijn vrij om minder brandstof te verbruiken.

Minder schakelen, minder remmen

Hyundai heeft een prototype met ICT Connected Shift System getest op onder meer een zeer bochtig traject. Daar bleek dat de nieuwe transmissie zo’n 43 procent minder schakelt in bochten dan een auto zonder ICT Connected Shift System. Ook bleek het zo’n 11 procent minder vaak nodig om te remmen. Het systeem zorgt dus niet alleen voor ontspannener en zuiniger rijden, maar ook voor minder slijtage van de remmen.
Hyundai is van plan het ICT Connected Shift System door te ontwikkelen tot een nog intelligentere transmissie. De volgende stap is dat het systeem kan communiceren met verkeerslichten, gebaseerd op LTE- of 5G-communicatie, en het gedrag van de bestuurder kan interpreteren, zodat het schakelen nog verfijnder verloopt.

“Auto’s worden méér dan voertuigen, het worden steeds slimmere mobiliteitsoplossingen’, zegt Byeong Wook Jeon, hoofd van het Intelligent Drivetrain Control Research Lab. ‘Zelfs de aandrijflijn, een traditioneel mechanische component van de auto, wordt geoptimaliseerd voor slimme mobiliteit doordat ook daarin kunstmatige intelligentie en ICT worden geïntegreerd.”

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Hyundai