EV-versie van Renault Master klaar voor bidirectioneel laden (V2G) en Vehicle-to-Load (V2L)

woensdag 22 november, 2023 Photo

Renault heeft haar vierde generatie Master gepresenteerd. Het nieuw platform van de bestelauto is geschikt voor verschillende aandrijfvormen, variërend van Diesel Blue dCi-motoren met significant lagere CO2-emissies tot batterij-elektrische varianten met een actieradius van meer dan 410 kilometer en een versie op waterstof.

De elektrisch aangedreven versies zijn bovendien uitgerust met Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Load (V2L). Door dit laatste kan, via stopcontacten in de cabine en laadruimte, adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere  apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Maar de nieuwe, elektrische Renault Master kan dus ook energie uit de batterij terug leveren aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren.

De EV is er in twee smaken: eentje met een 40 kWh-batterij, een actieradius van 180 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm. De tweede heeft een 87 kWh-batterij, een actieradius van meer dan 410 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm.

En hij boekt, volgens Renault, in zijn klasse records met zijn laadvermogen (1.626 kg) en trekgewicht (2,5 ton). Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.

Andere slimmigheidjes: Google Maps berekent aan de hand van je voorkeuren een optimale route. Tevens kan met behulp van de Electric Route Planner op basis van de gewenste betaalmethode of laadsnelheid de route naar een laadstation worden berekend, eventueel ook naar een laadpunt thuis of bij het bedrijf. Aan de hand van de ingevoerde gegevens kan worden bepaald op wel tijdstip het laadproces start en wanneer de airco wordt in- of uitgeschakeld.

Als bovendien de Mobilize Charge Pass is geactiveerd, kan zonder betaalkaarten worden afgerekend bij Europa’s grootste laadnetwerk (met meer dan 500.000 laadpunten in 25 landen, waarvan meer dan de helft met 22 kW laadvermogen).

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Renault Master